צלצלו עכשיו 077-8050570

דיכאון לאחר לידה

מזל טוב, את אמא! חיכית לרגע הזה כל כך הרבה זמן וכעת הוא מביא עמו המון אושר ושמחה, אך גם קשיים פיזיים ורגשיים, אתגרים והרבה בלבול. ילדים הם שמחה, כמאמר המשורר, אך בהיוולדם אנו נדרשים להסתגל למצבים חדשים בעצמנו, בזוגיות ובתא המשפחתי החדש אשר נולד עמם.

עוד במהלך ההיריון, נשים רבות חוות שינויים ההורמונליים, פיזיים ורגשיים. לעיתים, לאחר הלידה, חלק מהנשים מוצפות ברגשות קשים אשר מועצמים מתוך השינוי והקושי. דכדוך, רגישות יתר, דאגנות, בלבול וכעס הם רק חלק קטן מהרגשות שאימהות טריות רבות מדווחות עליהם והם מנת חלקן של רבות. כיצד תוכלי לדעת מתי הדכדוך הופך לדיכאון? מהם הסימפטומים ומתי חשוב לגשת לטיפול?

זה מה שהמטופלים שלנו מספרים:

מיכל ואני נפגשנו בקליניקה, והיא התחילה לשתף:

"לאורך כל ההיריון חיכיתי לו בהתרגשות ובציפייה רבה. קראתי ספרי הדרכה, בחרתי לו בגדים ודמיינתי כיצד אנחנו נהנים יחד בחופשת הלידה. בימים הראשונים שלאחר הלידה חיכיתי לתחושות האופוריה והאושר והן פשוט לא הגיעו. חשתי חסרת אנרגיה וכבויה והרגשתי אשמה ומבוישת, כלום לא היה כפי שדמיינתי אותו".

דניאל, 28, אמא לאור, בן חודשיים: "רגע אחד את מאושרת ודקה לאחר מכן את במרה שחורה.  עצבנית, חסרת אנרגיה וללא תיאבון. היו בקרים שלא היה לי כוח לקום מהמיטה, או רצון בכלל להחזיק את אור. אני חושבת שהקושי הגדול ביותר הוא הפער הזה, בין התחושות הקשות וההתמודדות היום-יומית לבין הציפייה של הסביבה שתהיי מאושרת ומסופקת, מה שרק הפך אצלי לדכדוך עוד יותר גדול".

ההיריון והלידה הן תקופות משמעותיות ומיוחדות עבור נשים רבות. ממש כמו שאין אישה אחת הדומה לשנייה, כל אישה חווה את התקופות הללו באופן שונה. מרבית הנשים חוות תנודות קיצוניות במצב הרוח ודכדוך בימים הראשונים שלאחר הלידה. אין ויכוח כי המעבר לאימהות מורכב וכרוך בשינויים פיזיים, רגשיים ונפשיים רבים.

אמא ותינוק

מהו דיכאון לאחר לידה?

האם ידעת כי בין 10%-15% מהנשים ההרות ומהנשים לאחר לידה חוות דיכאון, או מצב רגשי אשר מצריך טיפול והפניה לגורמים מקצועיים? בהגדרתו, דיכאון לאחר לידה הוא  ספקטרום של מצבים רגשיים אשר עשויים להתפתח בימים ובחודשים שלאחר הלידה. 

חשוב שתדעי כי התסמינים השונים תחת הגדרה זו, שונים מאשה לרעותה בזמן, בעוצמה ובמידת השפעתם על התפקוד היום-יומי. כאמור, כל אישה היא שונה והחוויה היא אישית לה.  זאת ועוד, עוצמת הדיכאון אינה אחידה: ישנן נשים הנמצאות במועקה, לא נהנות מהטיפול בתינוק וחשות כי האימהות הופכת בעבורן לדבר טכני. למרות זאת, הן ממשיכות לתפקד. לעומת זאת, יש שמתקשות לקום מהמיטה, לתפקד בכלל ובהורות בפרט.

זו המגיפה השקטה של הדור שלנו וכבר מצאנו לה תרופה יעילה במיוחד:

סוף סוף אני אמא, אז למה אני לא שמחה?

נתחיל בחשוב מכל – דיכאון כמו כל מצב רגשי אחר ודיכאון לאחר לידה, בפרט, הוא בעיה בריאותית לכל דבר ועניין. נשים רבות חשות אשמה וייסורי מצפון המוסיפים להן עוד חרדות שלא לצורך. דיכאון אינו אשמתה של האישה הסובלת ממנו בשום צורה ואופן.

הנתונים מראים כי דיכאון לאחר הלידה הוא, לצערנו, מנת חלקן של נשים רבות והוא אינו תלוי בגיל, במוצא, במצב הסוציואקונומי, במידת ההשכלה וכד'. הדיכאון אינו מפלה ומופיע אצל נשים מניקות וכאלו שלא, בלידה ראשונה, אך גם בשלישית, בהריון תקין ובהריון עם קשיים.

מחקרים מראים כי ישנם מספר גורמים אשר עשויים להגדיל את ההסתברות לסבול מדיכאון לאחר לידה כדוגמת היסטוריה משפחתית של דיכאון, או היסטוריה של אלכוהוליזם או התמכרות. סטרסורים סביב הלידה כדוגמת קשיים כלכליים משמעותיים, קשיים ביחסים בין בני הזוג, לידות קודמות עם דיכאון סביב הלידה וכד'. יש לציין כי מדובר בהסתברות ואין הכרח כי נשים אלו יסבלו מדיכאון.

ניו בורן, תינוק חדש, דיכאון לאחר לידה

דיכאון לאחר לידה – מהן נורות אזהרה שיש לתת עליהן את הדעת:

ישנם מספר סימנים אופייניים למצבי דיכאון לאחר לידה, אשר עשויים להופיע בעוצמות משתנות:

  • עצבות או מצב רוח ירוד למשך רוב שעות היום.
  • עצבנות, כעס וזעם.
  • בכי ללא הפסקה.
  • תחושת הערכה עצמית נמוכה או רגשות אשם.
  • חוסר תיאבון או אכילת יתר כמעט כל יום.
  • אובדן עניין והנאה מדברים רבים אשר היו מהנים בעבר. 
  • קושי בהירדמות, נדודי שינה או לחלופין שינה מוגזמת כמעט לאורך כל היום.
  • אי-שקט ומתח או אִטיות יתר.
  • עייפות יתר או חוסר מרץ .
  • קשיים בריכוז או בקבלת החלטות.
  • תחושה של  ייאוש והיעדר תקווה.

חשוב שתדעי כי דיכאון לאחר לידה יכולות להיות השלכות עלייך, על התינוק ועל המשפחה. ולכן יש להכיר את הסימנים המקדימים ולדעת כי את לא לבד וכי ניתן לפנות לעזרה, לקבל תמיכה וטיפול ולצאת מהמעגל.

המחר יכול להיות יום טוב ושמח יותר, נטול חרדות ודיכאון. רוצה לשמוע איך?

סביבה תומכת ומכילה לטיפול ראשוני והתאוששות

נשים רבות הסובלות מדיכאון לאחר לידה כלל לא מודעות לסימפטומים או לסימני הדיכאון השונים. מעבר לעובדה החשובה כי ניתן לסייע להן לקבל טיפול ולהתמודד עם הקשיים, ישנה חשיבות רבה לסביבה תומכת לאם הטרייה כדוגמת בני זוג, חברים או משפחה. אין הדבר סותר חלילה את קבלת הטיפול, אך סביבה תומכת, חמה ומכילה, בהחלט עשויה להפחית משמעותית נזקים עתידיים. 

דיכאון לאחר לידה – כך תסייעי לעצמך

נשים רבות לא מודעות לכך, שבכמה פעולות קטנות, הן יכולות לצמצם במידה משמעותית את סיכוייהם לסבול מדיכאון בתקופה שלאחר הלידה. אלו הצעדים הקטנים שיעזרו לך לעזור לעצמך:

  • זכרי שאת אנושית ואל תצפי שהכל יהיה מושלם.
  • פני זמן לעצמך.
  • הקפידי על מקלחת או אמבסיה מדי יום. לשהיה במים יש השפעה ברוכה, בפרט ליציאה לים או לבריכה.
  • תזונה- חשוב מאוד שאישה אחרי לידה תדאג לתזונה מסודרת, בפרט אם היא מניקה. זה הזמן להעזר בשכנים, משפחה וקרובים עד שתתאוששי ותחזרי לעצמך.
  • שמרי על אורח חיים בריא והוסיפי פעילות גופנית מתונה בהתאם ליכולת.
  •  את לא לבד! אל תתנתקי מחברות וממעגלים חברתיים, הם חשובים מאוד לבריאות הנפשית שלך. 
  • שתפי אחרים בקשיים ואל תחששי לבקש עזרה!
טיפול בדיכאון אצל מטפל

כיצד טיפול בדיכאון לאחר לידה יכול לסייע לך לצאת מהמעגל?

לפני הכל, השלב החשוב ביותר הינו שלב ההכרה וההבנה כי את סובלת מדיכאון לאחר לידה וזקוקה לטיפול מתאים. נשים רבות, מתביישות בתחושות שלהן ומתקשות להודות בעובדה שהן סובלות מדיכאון לאחר לידה, לרוב בעקבות הפער בין הציפייה של הסובבים והחברה לאושר לבין המציאות הקיימת. עם ההכרה וההבנה, חשוב ליידע את הסביבה הקרובה לרבות בן הזוג, המשפחה והחברים כך שאלו יוכלו לספק תמיכה רגשית ומעשית החיונית כל כך בתקופה זו.

דיכאון הוא מחלה ממש כמו כל מחלה אחרת ולכן הטיפול בתופעת דיכאון לאחר לידה הינו טיפול במחלה לכל דבר ועניין. הטיפולים הנפוצים והמוצלחים ביותר הינם טיפולים המשלבים  טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול רגשי תמיכתי.  כאשר הבעיה מזוהה ומטופלת בזמן, אנחנו חווים הצלחה רבה בטיפול, הקלה ושחרור מאותן תחושות קשות שהן מנת חלקן של אימהות רבות.

עינת מספרת בכאב: "לאחר הלידה של הבכור שלי, חשתי אבודה ובודדה. אומנם הייתי מוקפת באנשים, אך לתחושתי הייתי גלמודה.
במקום לשמוח על היותי אמא טריה עם תינוק מתוק ובריא, חייתי בחרדה תמידית: מהלילות, מהפחד שהוא לא ישן, להישאר אתו לבד….הבנתי ששום דבר יותר לא יחזור להיות כשהיה וזה הפחיד אותי עד לאימה". 

במקרה של דיכאון לאחר לידה, התערבות מהירה ואפקטיבית, התורמת לשיפור מצבה הנפשי של האם, היא למעשה רפואה מניעתית בכל הנוגע לתינוק. אך טבעי כי התפתחותו של התינוק מושפעת רבות ממצבה הנפשי של אימו; ידוע כי הקשר אם-תינוק הוא קשר חיוני להתפתחותו התקינה. לכן, ישנה חשיבות מרבית לאיתור מהיר של נשים הלוקות בהפרעות מצב רוח או חרדה סביב הלידה וטיפול יעיל בהן.

למה השיטה שלנו
יעילה כל כך?

כי פותרים את הבעיה מהשורש

בלי פלסטרים או קיצורי דרך. אנחנו מבקשים למצוא פתרון מלא, כדי שמצבי החרדה והדיכאון לא יחזרו שוב בעתיד. זו הסיבה שאנחנו מקפידים לחקור לעומק ולאבחן את שורש הבעיה, במטרה לתת מענה הוליסטי ולפתור את העניין עד תומו.

כי מקבלים כלים יישומיים

המטרה שלנו היא להעניק למטופלים שלנו כלים מעשיים ופשוטים לשיפור איכות החיים שלהם. אנחנו נותנים מענה קונקרטי למטופל, כך שבתוך מספר טיפולים כבר יהיה ניתן להרגיש בהבדל משמעותי.

כי אכפת לנו – גם מחוץ לקליניקה

אנחנו יודעים שהתהליך לא נעצר כשהפגישה נגמרת וחשוב לנו להיות שם עבור המטופלים שלנו לכל אורך הדרך. הצוות שלנו זמין ומלווה את המטופלים באופן אישי גם מעבר למה שקורה בחדר הטיפולים.

כי מרגישים שינוי ורואים תוצאות

וזה קורה מוקדם משחשבתם: מטופל שמחויב לתהליך יוכל להבחין בהבדל כבר בשלב מוקדם יחסית של הטיפול. כשהתוצאה ניכרת בשטח – עולים גם הסיכויים להתמיד ולהצליח ליצור שינוי מהותי וקבוע באיכות החיים.

כי יש לזה סוף

אין כאן ניסוי, טעייה ותהייה או התחייבות שלא יודעים איך ומתי היא תיגמר - זהו תהליך טיפולי ממוקד וקצר מועד. התהליך מותאם אישית לכל מטופל ומבוסס על אבחון מדויק של הבעיה וכיצד היא מתבטאת בחיי היומיום.

CBT – טיפול קוגניטיבי התנהגותי ככלי טיפולי ממוקד ויעיל

כאמור, הטיפולים האפקטיביים והנפוצים ביותר של דיכאון לאחר לידה הינם טיפולים קוגניטיביים-התנהגותיים. מדובר בטיפולים פסיכותרפיים ממוקדים וקצרים בזמן. בבסיס שיטת הטיפול נמצאת ההנחה כי טיפול במחשבות מכשילות של אדם, כלומר, שינוי קוגניטיבי, מאפשר לפתור בעיות . במקביל, במהלך הטיפול יבצע המטופל שינוי בדפוסי הפעולה שלו ומכאן, שינוי התנהגותי. 

  • בשלב הראשוני מטרת הטיפול תהא קודם כל איתור של המחשבות וההתנהגויות הגורמות לאישה להיכנס למצב של חרדה, לסבול מאובססיות ולהסתגר כתוצאה מהדיכאון.
  • במקרה של דיכאון לאחר לידה, נדון במחשבות הגורמות לחרדה ולייאוש. החשש לתינוק, הפחד מהלא-נודע, מטיפול לא נכון ועוד.
  • בהמשך הטיפול, נחליף אותן במחשבות ומעשים בריאים ופרודוקטיביים יותר. כל אלו יקלו על הסבל ועל החרדה, יובילו להתמודדות טובה ולצמיחה אישית. 
  • נפתח יחד כלים ואמצעים פרקטיים וישימים להתמודדות עם מצבים מאיימים. לדוגמא, אם התינוק בוכה, נבדוק יחד מה יכול להרגיע אותו, כיצד אפשר להיעזר בסביבה לתמיכה וכד'.

חשוב לציין כי אחד התנאים ההכרחיים להצלחת טיפול CBT – טיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי הוא שיתוף פעולה בין המטפל למטופל. הטיפול לא מתבצע אך ורק על ידי המטופל באופן בלעדי, אלא בין המטופל למטפל שמלווה אותו, מתוך מודעות לקשיי המטופל. בהליך כזה המטופל יקבל "שיעורי בית" ויתרגל מצבים אשר יסייעו לו בהתמודדות בהמשך. 

אודות אורי פוקס - בטיפול - הקליניקה

צעד ראשון בדרך להתמודדות ופתרון הקשיים

נעים להכיר, שמי אורי פוקס ואני מטפל קוגניטיבי התנהגותי מומחה.
אני מזמין אתכן, אימהות, לקחת יחד איתי את הצעד הראשון בדרך להחלמה, למען חיים טובים יותר, עבורכן ועבור ילדכם. הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי הוכח ככלי טיפולי עוצמתי ויעיל בטיפול במגוון של בעיות נפשיות, כולל דיכאון, הפרעות OCD הפרעות חרדה שונות, הפרעות אכילה, ועוד. 

מדובר בטיפול יסודי הדורש התמודדות עם הקשיים ושיתוף פעולה אקטיבי, אשר חיוני להצלחתו. מטופלים רבים, גברים ונשים כאיד, יעידו על הצלחת הטיפול ועל השפעתו המיטבית בפתרון בעיות בהווה ובשיפור איכות חייהם.

אם את חשה בדידות וקושי אחרי הלידה, אל תהססי ליצור קשר.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

5/5 (1 Review)
תוכן עניינים
אהבתם את המאמר? שתפו..

רוצים לדבר איתנו?
077-8050570
[email protected]
אחד העם 21, הרצליה
אזורי שירות: חיפה, נתניה, הרצליה, תל אביב, יהוד, כפ"ס, ראשל"צ.

הגעת עד לכאן ועכשיו נשאר רק לעשות את הצעד. אנחנו כאן כדי לעזור לך להיפרד מהחרדות והדיכאון אחת ולתמיד.
רוצה לשמוע עוד?
קורס טיפול בחרדות | אורי פוקס
ניתן להיפטר מחרדה!!

בעקבות הבקשות החזרתי את ההטבה
לקורס דיגיטלי המלא הכולל 11 שיעורים מלאים עם כל הכלים וכל ההסברים לטיפול בחרדה.
בהטבה זמנית של 93%
במקום 1,246 רק 87 ש״ח.

לפרטים נוספים:

Call Now Buttonחייגו אלי